Den nordiska och kontinentaleuropeiska didaktiktraditionen ligger primärt till grund för denna tidskrift. I focus står vetenskapliga studier om undervisning och bildning. Dessa studier kan handla om undervisningsfrågor utifrån olika filosofiska inriktningar, om policyanalyser av skolan som institution, om lärares arbete, om klassrummet, och skolan som social praktik. Tidskriften accepterar bidrag på de skandinaviska och engelska språken. Publicerade artiklar är referee-bedömda.
NoAD is a journal dedicated to the Nordic and continental tradition of Didaktik and Bildung. This includes scientific studies about teaching based on different philosophical orientations, on policy analyses of the school as an institution, on teachers’ work, on the classroom, and on the school as a social practice. The journal accepts contributions in English and the Scandinavian languages. Published articles are peer-reviewed.
Vol 7, Nr 1 (2021)
Innehållsförteckning
Redaktionellt
Förord | |
Mattias Börjesson, Silwa Claesson | 1 |
Artiklar
”Var i kroppen känns språken liksom?” Fyra flerspråkiga lärares reflektioner över yngre elevers språkliga identitetskonstruktioner | |
Sara Snoder | 19-37 |
Minding the gap. Dilemmas in a didactic and pragmatically informed teaching approach in preschool | |
Camilla Löf, Ann-Christine Vallberg Roth | 38-54 |
På spaning efter fritidspedagogisk undervisning | |
Marianne Dahl | 55-71 |
NoAD
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Göteborgs universitet
Box 300
SE-405 30 Göteborg
ISSN:2002-1534